שר הכלכלה דרעי: "כשיעבור החוק הנורבגי – אתפטר מהכנסת" • האזינו

    דוד לזר 2 Comment on שר הכלכלה דרעי: "כשיעבור החוק הנורבגי – אתפטר מהכנסת" • האזינו
    13:21
    07.05.24
    יונת קפלן No Comments on יעל שבח: "גם לאלמנה וותיקה יש עוד דרך ארוכה"

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    הבוקר (חמישי) שבר שר הכלכלה אריה דרעי שתיקה. בראיון שהעניק לבצלאל קאהן ודוד חכם ב'מדברים אקטואליה' ב'קול חי' הוא חשף כי בעקבות החוק הנורבגי – בכוונתו להתפטר מהכנסת לטובת אברהם מיכאלי.

    בתחיל דבריו התייחס שר הכלכלה להסכם עם איראן והגן על נתניהו: "ראש הממשלה הציף הוא זה את הבעיה של האיראנים. הרי כל העולם סגר עיניים ולא רצה להיות מודע לזה שהאיראנים מפתחים פצצה. אם לא המסע הגדול שעשה ראש הממשלה בנושא הזה, וזה הביא את הסנקציות הגדולות והקשות נגד איראן, אז זה מנע, עובדה… אני חושב שראש הממשלה מילא את חובתו בהשמעת קול ויש עוד הרבה דברים שאי אפשר לפרסם שנעשו בדברים הללו".

    אומרים באופוזיציה שהרצוג היה מביא הסכם טוב יותר, אחר לגמרי, נתניהו נכשל בהתנהלות מול האמריקאים…

    דרעי: "אני לא יודע אם יש הסכמים טובים שישראל הייתה מקבלת. כל הסכם שאיראן, עם השלטון הזה… מה, הרצוג היה מחליף את הגלימה לרוחאני וחמינאי? קיבלנו בתקופה הזאת מארה"ב, מהנשיא אובמה, שיתוף פעולה ותקציבים בנושאים ביטחוניים שלא קיבלנו באף ממשלה אחרת,. וגם כיום, ארה"ב מוכנה ואני משוכנע שהיא תעזור בהמשך. זו לא שאלה איזה הסכמים והטבות אפשר היה לקבל, בהסכם עצמו אני לא חושב שמישהו היה מצליח להביא יותר או פחות. אנחנו רצינו שהסנקציות ימשיכו, זה מה שמדינת ישראל הייתה צריכה שיהיה(…). שום אחד אחר לא היה משיג משהו אחר".

    דרעי התייחס לחוק ההונאה בכשרות ולעתירה בבג"צ נגדו ואמר כי "אני אסביר בדיוק מה שקורה, עד עכשיו לא התבטאתי בעניין, לא על כל דבר צריך לרוץ לתקשורת, אם אתם שואלים – אני אסביר לכם: יש חוק כשרות במדינת ישראל שהוא טוב. יש חוק הונאה בכשרות, יש חוק כשרות ברור, אין לנו עניין לשנות את המצב הקיים".

    "מה שקרה זה שלקראת שלהי המו"מ הקואליציוני, ההסכמים שהיו, בג"צ שהגישו בירושלים, אני חושב שרחל עזריה הייתה מעורבת בדבר הזה, נגד המצב הקיים היום של חוק הונאה בכשרות, שהרבנות הראשית קונסת או פותחת בתיקים נגד מי שמפרסם כביכול כשרות או פיקוח והוא לא בכשרות של הרבנות, ועל זה הם הגישו בג"צ שזה לא סותר את חוק הונאה בכשרות אם לא כתוב בפירוש שזה כשר ברבנות הראשית, הם טוענים שזו לא הונאה בכשרות. על זה לצערי הרב היועמ"ש נתן להם גיבוי ונגד עמדת הרבנות, אפילו אסר על הרבנות להציג עמדה משפטית אחרת".

    "לכן אנחנו החלטנו ברגע האחרון להכניס סעיף בהסכם הקואליציוני, כדי להחזיר את המצב לקדמותו, לא כדי לשפר משהו אלא כדי להתגבר על החוו"ד של היועמ"ש. עכשיו, בחודש האחרון, כשהתחלנו ומצאנו ניסוח של חוק, התעוררו כמה בעיות. קודם כל יש לנו שותפים קואליציוניים, תזכרו את זה. אותה עותרת, רחל עזריה, אנחנו צריכים את הקול שלה היום כדי לתקן את העתירה שלה. אז אתם מבינים שזה לא קל".

    "הגענו בסוף לנוסחת פשרה שהייתה מקובלת ואז התעוררה עוד בעיה של ייבוא, שכביכול הנוסח שלנו יכול להיות חסם לייבוא מחו"ל בגלל אישורים כאלה ואחרים של הרבנות ועל זה לא הייתי מוכן לוותר בשום אופן שבעולם, שיוכלו לייבא לארץ דברים עם כל מיני כשרויות מוזרות לא באישור הרבנות הראשית. לכן, מהשיקולים הללו חשבתי שבוע שעבר, כיוון שלא הגענו לנוסח טוב, שלא כדאי להתקדם כיוון שזה יכול להרע את מצבנו. אל תשכחו שבית המשפט העליון עדיין לא אמר את דברו והוא אמור לדון בשבוע הבא בעניין".

    דרעי התייחס להרכב השופטים שאמור לדון בעתירה ואמר כי "ההרכב הוא טוב בבית המשפט, בראש ההרכב עומד אליקים רובינשטיין שלפני כמה שנים כתב בעצמו פסק דין שאומר שהרבנות הראשית היא הגוף המוסמך היחידי… השבוע כשהביאו לפני נוסחה שגם אגף תקציבים באוצר הסכימו שלא מתפשרת על מה שאני אמרתי, היות והכנסת יוצאת לפגרה, היה חשוב לנו להביא ביום ראשון יחד עם יהדות התורה  את החוק הזה כדי לסמן לבית המשפט מה הכיוון של הכנסת, מאיפה אנחנו רואים את הנושא הזה.

    זה מעיד על כך שהסתדרת עם השותפות הקואליציוניות האחרות?

    "כן, כן", אמר דרעי באופן נחרץ, "שיתוף הפעולה שלנו עם השותפה שלנו יהדות התורה הוא אבסולוטי. הלוואי שימשיך ככה. אין ויכוחים, אתם חיים מפרסומים בתקשורת, זה לא טוב(…). בכל הנושאים, בנושאי התקציב, ההסכמים הקואליציוניים, אני נפגש מידי יום עם הרב ליצמן והרב גפני, אנחנו עובדים ביחד, בשיתוף פעולה מלא. גם בנושא חוק הכשרות, הכל בתיאום מוחלט. כולל העיכוב שעשינו בשבוע שעבר וההחלטה לעלות אותו מחדש בשבוע הבא. אין לנו שום אפשרות שבעולם להתווכח או לא להסכים. אנחנו יחד באותה סירה, חייבים להציל את מה שאפשר להציל. גם אם יש ויכוחים הם בתוך החדר ובסוף מגיעים להסכמות מלאות(…). אני מייעץ להם מתוך הניסיון שהיה לי בקדנציה הקודמת, שמאד הפריע לי איך ההתנהלות הייתה בתוך ש"ס, הדלפות, היציאה לתקשורת, אחד נגד השני… אני אומר להם 'גם אם יש ויכוחים ביניכם שלא יצא החוצה, למנוע את זה, זה סתם, זה חילול השם, אין צורך, על מה רבים? המטרה היא חשובה ולא משנה מי עושה את העבודה הזאת".

    על חוק מע"מ 0 על מוצרי יסוד: "עדיין לא הוקמה ועדה, אני הקמתי את החלק שלי, שר האוצר עדיין לא מינה את הנציגים שלו. אני לא מתכוון לתת לזה ללכת, אני עמדתי על זה, זה בהסכם קואליציוני, הם מחויבים לזה. כל אחד, בצדק, חושב שהנושאים שהוא העלה בהסכם הקואליציוני הם הדברים שלטובת האזרח. אם בנושא הדיור, קיבצה לקשישים, דמי אבטלה לעצמאים, דו"ח העוני… הכל מצוין. מי אמר שאלה הדברים היחידים שטובים? קצבאות ילדים זה לא דבר טוב? ומע"מ 0 על מוצרי יסוד זה לא דבר טוב? אנחנו על פי השקפתנו, לתת מלגה מכובדת לבני תורה, לאברכים ולעזור לעולם התורה זה לא פחות טוב ואולי יותר טוב. אף אחד לא יקצץ כיוון שיש הסכמים קואליציוניים שנחתמו לפני חודשיים. אני לא מעלה על דעתי שמי שחתם לפני חודשיים ולא קרה שום משבר או שום מלחמה שתצריך אותנו לשנות את ההסכמים שנחתמו לפני חודשיים".

    אתה יכול לומר לנו הבוקר הזה שלא תוותרו על שום דבר?

    דרעי: "חד משמעית(..). תראה איך אנחנו מקיימים את ההסכמים. אתה חושב שיש לי נחת רוח מזה שהעבירו את מנהל התכנון למשרד האוצר? הרי אתם יודעים שהתנגדתי לזה כל הזמן כשר הפנים הקודם ואני חושב שזה לא דבר נכון אבל הצבעתי בעד. אני בקבינט הדיור כל שבוע מאשר החלטות שהן טובות וזה מיליארדים! ושאלתי כמה פעמים 'מאיפה הכסף הזה? על חשבון מי זה יבוא?'  אבל בכל זאת אני מצביע כיוון שזה הסכם קואליציוני, אז אני מצביע בעד זה. אני מצפה מאותם אנשים, מהשותפים הקואליציוניים האחרים, שיצביעו ושיכבדו את מה שהם חתמו איתנו ביחד. זה לא שהבאנו דברים חדשים, זה לא שאנחנו מגלים משהו חדש. כל מה שביקשנו וחתום בהסכם זה לתקן את מה שהיה ב- 2012. לא ביקשנו שום דבר חדש. מה שהיה ב- 2012 ונלקח מהציבור שלנו – שיחזירו בחזרה. מה שנלקח מהעניים ומהמשפחות החלשות – שיחזירו חזרה".

    על מו"מ בין הרצוג לנתניהו על הצטרפות לממשלה: "אני לא יודע על כזה דבר. אני הבעתי את דעתי שאני בעד הרחבת הממשלה".

    עם ליברמן או המחנה הציוני?

    דרעי: עם שניהם ביחד. כמה שהממשלה תהיה יותר גדולה יהיה טוב יותר. גם לציבור החרדי וגם לעם ישראל. אני ההערכה שלי, ששום שינויים לא יהיו בממשלה עד אחרי העברת התקציב ואחרי העברת התקציב יהיו כמה וכמה אפשרויות להרחבת הממשלה. לפני זה אני לא חושב למרות הפרסומים. אני לא חושב שקרה משהו בשבוע האחרון שמצדיק את הפרסומים והכותרות הללו".

    בסוף הראיון התייחס דרעי לחוק הנורבגי ואמר שלדעתו החוק ייצא לפועל. "מי מש"ס יתפטר?"

    דרעי: "אני אתפטר בעזרת השם, כשהחוק הנורבגי יעבור, בשביל חבר הכנסת מיכאלי. זה יהיה טוב לשנינו. ש"ס תרוויח עוד חבר כנסת ואני אוכל לעבוד יותר במשרד. אני מחכה לזה, אני אוכל לעבוד יותר במשרד…".

    כמו"כ התייחס דרעי לביטון ש"ס "יום ליום" ואמר כי "אתם יודעים מה שקרה בשנתיים האחרונות בבית המשפט, שהיה שם הסדר נושים וכינוס נכסים ואי אפשר היה לפעול בעניין וכל הזמן התלבטתי האם להמשיך עם "יום ליום" או לפתוח משהו חדש, שלנו, כיוון שברור שהמצב הוא לא טוב, שאין לנו יומון, כמו שיש לכל המגזרים ביהדות החרדית".

    ואתה רוצה הקמת יומון כמו שיש לכל המגזרים ביהדות החרדית?

    דרעי: "חד משמעית. זו שאיפה שלי כבר הרבה זמן ואנחנו עובדים על זה, יש כבר צוות הקמה שעובד על זה".

    האזינו לראיון המלא:



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      אריה דרעי גאון הוא מדבר איתך ונמצא בעוד עשר מקומות בו זמנית.
      כושר הדיבור שלו והמוח החריף זה מתנה מה" יתברך שמו.
      אריה במקום הנכון ואני לא מנסה לחשוב שאני ברמה שלו או ברמה להבין את המהלכים שלו. חילונים דתיים וחרדים כולם מאחלים לו הצלחה. הבנאדם גאון.